Κανένας δεν μπορεί να αρνηθεί πως η επιλογή επαγγέλματος είναι μια διαδικασία ψυχοφθόρα για τους νέους, αφού αυτή θα καθορίσει το μέλλον τους. Ωστόσο, οι παράγοντες που ενδέχεται να τον επηρεάσουν σε αυτή την επιλογή ποικίλλουν και είναι καθοριστικοί.
Αρχικά, από τους σημαντικότερους είναι η αυτογνωσία, δηλαδή ο καθένας να γνωρίζει τις δυνατότητες του και μέχρι πού είναι ικανός να φτάσει. Έτσι, ούτε υπερεκτιμά ούτε υποβιβάζει τον εαυτό του, με αποτέλεσμα να βάζει κάποιους στόχους , τους οποίους με την αντίστοιχη προσπάθεια μπορεί να τους υλοποιήσει. Με την αυτογνωσία έμμεσα συνδέονται και οι κλίσεις του καθενός. Αρκετοί νέοι ίσως έχουν έφεση στη μουσική, στις τέχνες ή στα αθλήματα, ενώ άλλοι στη φυσική και στα μαθηματικά. Επομένως, οι κλίσεις μπορεί να επηρεάσουν το άτομο στη διαμόρφωση της επαγγελματικής επιλογής του.
Επιπροσθέτως, η οικογένεια και συγκεκριμένα οι γονείς, παρά το γεγονός ότι αποτελούν πρότυπα για τα παιδιά τους, ασκούν και τεράστια επιρροή σε αυτά για όλα τα θέματα, επομένως αντιληπτό γίνεται πως παίζουν κυρίαρχο ρόλο στην επιλογή επαγγέλματος των νέων. Συχνό είναι, επίσης, το φαινόμενο τα παιδιά να συνεχίζουν το επάγγελμα των γονιών τους. Προφανώς και η οικονομική κατάσταση της οικογένειας των νέων παίζει κυρίαρχο ρόλο στην επαγγελματική ζωή του καθενός, διότι πολλοί γονείς αδυνατούν να σπουδάσουν τα παιδιά τους, τα οποία έχουν πολλές ικανότητες, γεγονός που “καταδικάζει” τους νέους.
Αδιαμφισβήτητο εξάλλου είναι το γεγονός πως οι νέοι επηρεάζονται από τα πρότυπα που προβάλλονται συνεχώς στα μέσα μαζικής ενημέρωσης. Παράδειγμα αποτελεί ότι πολλοί νέοι θέλουν να γίνουν σπουδαίοι αθλητές ή διάσημα μοντέλα, σαν αυτά που βλέπουν και θαυμάζουν στην τηλεόραση.
Τέλος, το σχολείο και ο επαγγελματικός προσανατολισμός είναι εξίσου σημαντικά. Αυτά τα δύο είναι αλληλένδετα. Σημείο αναφοράς αποτελεί το γεγονός πως σήμερα, δυστυχώς, τα παιδιά δεν έχουν κάποιον ειδικό να τους συμβουλέψει για το μέλλον τους, επομένως το σχολείο είναι αυτό που οφείλει να καθοδηγήσει τους νέους και να τους βοηθήσει να ανακαλύψουν τι πραγματικά θα τους κάνει ευτυχισμένους στην ενήλικη ζωή τους και που θα εκφράζει τις κλίσεις τους και τα ενδιαφέροντά τους. Δυστυχώς, όμως, το σχολείο αδυνατεί να λειτουργήσει καθοδηγητικά για τους νέους, καθώς ο επαγγελματικός προσανατολισμός δε συμπεριλαμβάνεται ως προτεραιότητα και αναγκαιότητα στα προγράμματα σπουδών.
Συμπερασματικά, λαμβάνοντας υπόψη όλα τα παραπάνω, κατανοητό γίνεται πως οι παράγοντες επιρροής για την επιλογή επαγγέλματος στους νέους αν και διαφέρουν, διαδραματίζουν καθοριστικό ρόλο για το μέλλον και την ευτυχία τους.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου